Social Media - Ga de dialoog aan

Er zijn cases genoeg die aantonen dat social media voor extra omzet, naamsbekendheid en online bezoekers zorgen. Helaas zijn er net zoveel voorbeelden te noemen waar het helemaal fout is gegaan.

Hier liggen dan ook direct de kansen maar ook de gevaren van social media. Gewoon het erbij gaan doen is geen optie. Als eenmaal een begin gemaakt gaat worden, om deze online dialoog aan te gaan, is er in feite geen weg meer terug. Ook zijn er interne richtlijnen nodig wat het personeel wel kan en mag doen, maar ook wat niet. Ook als deze niet rechtstreeks verbonden zitten aan de communicatieafdeling.

Een eerste belangrijke vraag is dan ook of er genoeg kennis en capaciteit aanwezig is binnen uw organisatie, om deze stap te maken en voor de extra kansen te gaan. In alle eerlijkheid is social media helemaal niet moeilijk, alleen zijn er een aantal regels waar rekening mee gehouden moet worden.

Bij een begin van een willekeurig project adviseren wij altijd om eerst diverse bedrijfsnamen te claimen (Twitter, YouTube, Facebook, Pinterest e.d.). Buiten de tijd die nodig is om de namen te claimen, zijn er geen registratie- en licentiekosten aan verbonden. Beter nu gratis uw (merk)namen vastleggen (indien dit nog niet gedaan is door uzelf of derden), voordat het te laat is. In een latere fase wordt er besloten welke wel/niet nodig zijn.

Indien er reeds namen geclaimd en in gebruik zijn, is de nulmeting een mooie vervolgstap. Per slot van rekening ga je deze online dialoog aan om er beter van te worden. Of dit nu ingezet gaat worden als service, om meer fans te krijgen, meer likes, meer volgers, maakt in feite niet uit. Er moeten dus SMART doelstellingen bepaald gaan worden, wat er met de afzonderlijke social media kanalen bereikt moet worden.

Specifiek; is de doelstelling eenduidig?
Meetbaar: onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
Aanvaardbaar: is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management?
Realistisch: is de doelstelling haalbaar?
Tijdgebonden: wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Social media kanalen gegroepeerd per segment »

Bron: ethority   l  versie 5  l  2013  l  Download een grotere A3 versie van deze afbeelding » [PDF: 497kB]

Ook nadenken over webcare is een belangrijk facet. Wat wordt er over u en uw organisatie gezegd online via de verschillende kanalen? Zit hier een positief en/of negatief sentiment aan vast. In beide gevallen kan het verstandig zijn op deze berichtgevingen te antwoorden, maar dan moeten deze wel bekend zijn.

Hiervoor is er gelukkig speciale software in de markt, waarmee snel en eenvoudig te monitoren is. Wij hanteren hiervoor Coosto. Dit systeem scant honderdduizenden kanalen en brengt op basis van zoekwoorden de resultaten grafisch in kaart. Nieuwsgierig wat men over uw bedrijf zegt? Wij maken gratis een eerste analyse »

 

« terug naar diensten

eMail Marketing

Ontvang gratis het white paper
“Meer doen met eMail Marketing”

Twitter

Twitter is currently unavailable.

Nieuws

Responsive Design

Een website moet toch goed zichtbaar zijn op een smartphone en iPad. Klinkt logisch maar anno 2016 is dit absoluut nog geen gemeengoed.

Referentie

Onze samenwerking leverde 7 perfecte websites op en de werkwijze gaf ons een waardevolle nieuwe kijk op de bedrijfsstructuur en onze verschillende doelgroepen.

Gijs Bartels - Academy Bartels Directeur