2. Card sorting

Mooi, stap 1 staat. Het resultaat is een overzichtelijke matrix waarin duidelijk aangegeven is welke doelgroepen centraal staan. Vaak nemen wij in deze eerste stap ook even mee welke domeinnamen er reeds in bezit zijn en/of er domeinnamen geregistreerd moeten worden. Ook adviseren wij om een aantal namen t.b.v. social media kanalen te registreren zoals, Twitter, Facebook, TouTube, Pinterest e.d.. Misschien zijn deze later niet nodig, maar het is jammer als iemand anders ermee vandoor gaat en deze later gekocht moeten worden. Registreren is over het algemeen gratis en in sommige gevallen is er voor een kanaal maar 1 unieke naam vast te leggen.

Stap 2 staat in het teken van 'Card Sorting'. Hier gaan wij gezamenlijk de structuur bepalen m.b.v. kaartjes (die de internet site knoppen voorstellen) te gaan schuiven, tot de gewenste verdeling is gemaakt. Beginnende met het bepalen van de hoofdnavigatieknoppen. Dit moeten er idealiter niet te veel zijn. 


Homeknop + "Seven is heaven"


Moeilijker is het niet. Maar er liggen al snel een paar honderd kaartjes op tafel met woorden als 'routebeschrijving', 'home', 'nieuwsbrief' e.d. Gaandeweg zo'n sessie komen er kaartjes bij en vallen er kaartjes af om uiteindelijk uit te komen tot een eerste versie van de internet sitestructuur.

Idealiter wordt deze sessie zelf of gezamenlijk herhaald met verschillende groepen uit de organisatie. Een afdeling Sales kijkt nu eenmaal anders tegen structuurindelingen aan dan de afdeling Marketing & Communicatie. Beter vooraf de dialoog aan te gaan en keuzes te maken, dan achteraf vervelende wijzingen door te moeten voeren die tijd en geld kosten.

Idealiter worden er ook doelgroepen betrokken bij zo'n proces. Hier komen altijd verrassende keuzes boven tafel. Vaak worden knoppen dan heel anders verdeeld of andere hoofdnavigatie knoppen geplaatst dan aanvankelijk gedacht. Deze stap doen wij vaak online met gebruik van een specialistisch programma. Zo worden per e-mail personen uitgenodigd om deel te nemen aan een sessie en worden alle antwoorden automatisch met percentageverhoudingen verwerkt.

 

« naar stap 1    l    naar stap 3 »


eMail Marketing

Ontvang gratis het white paper
“Meer doen met eMail Marketing”

Twitter

Twitter is currently unavailable.

Nieuws

Responsive Design

Een website moet toch goed zichtbaar zijn op een smartphone en iPad. Klinkt logisch maar anno 2016 is dit absoluut nog geen gemeengoed.

Referentie

Marc boeide de studenten met een interessant en doordacht praktijkverhaal. Hij wist uitstekend de online problematieken over te brengen en maakte de theorie tastbaar.

Marjolein Visser - Auteur Basisboek Online Marketing